2nd Batch of Mead!

Discussion in 'Products of the Hive' started by DonMcJr, Aug 31, 2013.

  1. DonMcJr

    DonMcJr New Member

    Messages:
    547
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ok I started a 2nd batch. I kinda just went with what I have read and made up my own 1 gallon batch of Acerglyn...

    DonMcJr's Acerglyn Gallon

    3 lbs of Honey
    8 oz Maple Syrup
    1/4 Teaspoon of Fermax
    1/2 teaspoon of Grape Tannin
    Lavin D47 Yeast

    So I added all Ingredients to 1/4 Carboy of warm water

    Topped off with Water and Shook the heck out of it 4 times to aerate.

    Hydrated the Yeast at 80 F

    Pitched the yeast at 76 F

    Stopped and ready to Pop (bubble!)

    Must O.G. - 1.113

    So after I did it I sat down and ran it through mead Calculator...

    Og says 1.124 (pretty close!)

    %abv 16

    Stayed tuned on this for updates. I started with webmaster's "No-Age Sweet Mead in 3 weeks -- JM

    Then I didn't have Buckwheat Honey and said what the heck I'll try it with Maple Syrup and try and make it a tad sweeter...

    I didn't have K1V-116 yeast either so I used the Lavin D-47.

    So I am thinking it won't be ready in 3 weeks but I should have a real sweet Acerglyn?

    Thoughts, tips, Yell at me cause it's not gonna work?

    [video=youtube_share;53gX6-ttJHM]http://youtu.be/53gX6-ttJHM [/video]
     
  2. DonMcJr

    DonMcJr New Member

    Messages:
    547
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Well after 10 hours it's bubbling the same as my 5 gallon batch I started last Saturday... every 4-6 seconds!
     

  3. gunsmith

    gunsmith New Member

    Messages:
    1,249
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Are you fixing to start bootlegging? :rolling:
     
  4. DonMcJr

    DonMcJr New Member

    Messages:
    547
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    LOL nope... Just wanna use my land to give me a Buzzzz! :thumbsup:
     
  5. gunsmith

    gunsmith New Member

    Messages:
    1,249
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
  6. efmesch

    efmesch Active Member

    Messages:
    3,708
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    No Way!! It's gonna work just great. :clapping:
    ‚ÄčAnother success or two at making mead and you'll become addicted---not to drinking the brew but to the fun of the process of making it. :yahoo:
     
  7. DonMcJr

    DonMcJr New Member

    Messages:
    547
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Im already adicted I almost started a blueberry batch today...lol
     
  8. PerryBee

    PerryBee New Member

    Messages:
    5,829
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    No-age sweet mead, ready in 3 weeks.
    Kinda tells us a little about your patience threshold! :wink: :lol: :rolling:
     
  9. efmesch

    efmesch Active Member

    Messages:
    3,708
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
  10. DonMcJr

    DonMcJr New Member

    Messages:
    547
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Hey what makes it no age mead anyway? The Grape Tannin?
     
  11. bamabww

    bamabww Active Member

    Messages:
    1,021
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Good job. I'm gonna try that one of these days.
     
  12. John67x

    John67x New Member

    Messages:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    If I am not mistaken, it is the yeast used which can either make a no age mead or one that takes a much longer time to age and finally enjoy. Here's a site I came across with some interesting ideas: http://www.hydrobrew.com/Mead.htm
     
  13. DonMcJr

    DonMcJr New Member

    Messages:
    547
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Just started my 4th batch, a Cherry?Cinnamon/Vanilla Mead!

    I'm gonna wait to share the recipe until I rack it and taste it cause I want to make sure what I am sharing is a good recipe!

    The 3 week Mead is Bottled...Strong! and I'm hoping age makes it taste a bit better...:thumbsup: It WILL get you drunk though!

    Also the 6 Gallon Acerglyn is racked for a 2nd time and aging...it's gonna be Yummy!

    Also made a gallon "Joe's Ancient Orange" from www.gotmead.com Beeginers Guide... well on it's way too!

    Weeeeeeeeeeeeeeeeeee!:lol:
     
  14. BKF

    BKF Administrator Staff Member

    Messages:
    245
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Are you getting ready for the Holiday season? How long before you try the Cherry?Cinnamon/Vanilla Mead?
     
  15. Gypsi

    Gypsi Super Moderator Staff Member

    Messages:
    2,752
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    38
    Straight honey mead with thin lemon peel (use a potato peeler) with or without great tannin, started just after full moon, constant temp around 80, 3.5 weeks. That's what I'm counting on. cooking it tonight. And I use Fleischmans yeast. I have some sourdough yeast but it needs re-grown, and even though it makes super sweet sourdough, I think I can taste it in the mead

    I've made apricot mead and blackberry mead before. Takes 6 months before they are ready to rack, in my experience